måndag 21 april 2008

Smutsig saccosäck får en facelift


Saccosäckar är sköna och mysig, men ack så opraktiska. Vår son tycker om sin säck och han gillar att ligga i den, släpa den fram och tillbaka och ibland även använda den som en gigantisk näsduk - mumma!!!!!.


Jag har försökt att tvätta den, dammsuga den och skaka ur den, men ingenting funkar. Eländet vägrar att bli rent. Det hela blir inte lättare av att vi har en katt som lider av kontant pälsfällsyndrom.


I helgen bestämde jag mig för att klä om och modifiera saccosäcken. Jag började med att sy en innerkudde som skulle innehålla stoppningen (dvs tre miljonerstriljoner små frigolitkulor). Därefter sydde jag en avtagbar ytterkudde, som är tvättbar och lätt att ta av.

3 kommentarer:

DORIS DAISY sa...

Åh, jag har ett gammalt offer från åttiotalet i sprucken skinnimitation i källaren som skulle behöva en facelift.

Anonym sa...

Så fin.
Fick du plats med hela stoppningen? Och hur stor e den? Jag har en gammal sprucken hemma som jag har tänkt sy ett nytt fodral till.
Hade dock inte tänkt på att sy en "vanlig" kudde.Smart och snyggt.
/Catrin

Edyta Nyman sa...

Hej
Tackar tackar... Saccosäckens mått är ca 90 x 120 cm, men jag borde ha gjort den lite mindre för att få den "puffigare.

Ja, jag fick med hela stoppningen och det var en utmaning för sig. Jag och min man hjälptes åt att "hälla" över frigolitkulorna med en rostfri kastrull.

Kastrullen och stoppningen besprutades försiktigt med vatten för att reducera statisk elektricitet (använd inte plastföremål).

Jag tänkte först sy en droppformad säck, men det skulle vara på bildernas bekostnad och de är viktiga för min son.

lycka till med säcken

hälsningar
Edyta